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Management des Kreislaufstillstands in einer Fußballarena

Struktur-, Prozess- und Ergebnisqualität

Management of cardiac arrest in a German soccer stadium

Structural, process and outcome quality

  • Notfallmedizin
  • Published:
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Zusammenfassung

Hintergrund

Es liegen kaum Daten über die Qualität der medizinischen Betreuung von Großveranstaltungen vor. Wir stellen die Organisation der Notfallversorgung und die Ergebnisse der Behandlung des Kreislaufstillstands als zeitkritischstem aller Notfälle in einem Bundesligafußballstadion vor.

Methoden

Das Fritz-Walter-Stadion ist eine reine Fußballarena mit einer Kapazität von derzeit 46.600 Besuchern. Es werden 3 Notärzte und 65 nichtärztliche Helfer in einem gestaffelten Hilfeleistungssystem eingesetzt.

Ergebnisse

Innerhalb von 80 Monaten ereigneten sich 13 Fälle eines beobachteten Kreislaufstillstands, alle bei Männern. Der initiale Rhythmus war stets Kammerflimmern. Sechs Ereignisse traten vor bzw. nach dem Spiel auf. Die mediane Hilfsfrist bis zur Durchführung von Basismaßnahmen betrug 2 min, bis zur Defibrillation 4 min. Es konnten 77% der Betroffenen primär wiederbelebt werden, 62% überlebten ohne neurologisches Defizit.

Schlussfolgerungen

Der Kreislaufstillstand stellt ein vergleichsweise häufiges Ereignis in einer Fußballarena dar. Dank eines gut organisierten Hilfeleistungssystems übersteigt die Überlebensrate die des Regelrettungsdienstes bei weitem.

Abstract

Background

In Germany there is a lack of data about the quality of emergency medical care in mass gatherings. The following report reflects our experience with management of cardiac arrest events as an example for the most critical medical emergency in a soccer stadium.

Methods

The Fritz-Walter Stadium is a well-known soccer arena with a crowd capacity of 46,600. Emergency medical care is provided by a 2-tiered system consisting of 3 emergency physicians and 65 ambulance personnel and paramedics. Resuscitation was conducted according to the guidelines of the European Resuscitation Council and American Heart Association.

Results

Within 80 months, 13 witnessed cardiac arrests occurred, all in males. In each case the initial rhythm was ventricular fibrillation, 6 patients collapsed before or after the match. Basic life support was usually provided within 2 min, defibrillation and advanced life support within 4 min, 77% regained spontaneous circulation, and 62% survived without neurologic deficits.

Conclusion

Cardiac arrest is a relatively frequent event in a soccer stadium. Due to a well organised response system, the survival rate exceeded by far the corresponding figures reported by public health systems.

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Literatur

  1. American Heart Association in Collaboration with the International Liaison Committee on Resuscitation (ILCOR) (2000) International Guidelines 2000 for CPR and ECC — A consensus on science. Resuscitation 46:1–442

    Article  Google Scholar 

  2. Arntz HR, Staedecke-Peine C, Brüggemann T, Stern R, Andresen D, Schmidt S, Willich SN (1999) Der plötzliche Herztod — ein überraschendes Ereignis? Intensivmedizin 36:485–492

    Article  Google Scholar 

  3. Becker L, Eisenberg M, Fahrenbruch C, Cobb L (1998) Public locations of cardiac arrest. Implications for public access defibrillation. Circulation 97:2106–2109

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Berthier F, Boulay F(2003) Lower myocardial infarction mortality in French men the day France won the 1998 World Cup of football. Heart 89:555–556

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Boettiger BW, Grabner C, Bauer H, Bode C, Weber T, Motsch J, Martin E (1999) Long term outcome after out-of-hospital cardiac arrest with physician staffed emergency medical services: the Utstein style applied to a midsized urban/suburban area. Heart 82:674–679

    Article  Google Scholar 

  6. Bossaert L for the European Resuscitation Council (1998) The European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation. Elsevier, Amsterdam, pp 17–127

  7. Caffrey S, Willoughby PJ, Pepe PE, Becker LB (2002) Public access to defibrillation. N Engl J Med 347:1242–1247

    Article  Google Scholar 

  8. Carveth S (1968) Cardiac resuscitation program at the Nebraska football stadium. Dis Chest 53:8–11

    Article  Google Scholar 

  9. Chi JS, Kloner RA (2003) Stress and myocardial infarction. Heart 89:475–476

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Crawford M, Donelli J, Gordon J, MacCallulm R, MacDonald I, McNeill M (2001) An analysis of consultations with the crowd doctors at Glasgow Celtic football club season 1999–2000. Br J Sports Med 35:245–250

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Cummins RO, Chamberlain DA, Abramson NS et al. (1991) Recommended guidelines for uniform reporting of data from out-of-hospital cardiac arrest: the Utstein style. Ann Emerg Med 25:1133–1138

    Google Scholar 

  12. Dirks B, Ellinger K, Genzwürker H, Henn-Beilharz A, Koberne F, Throm G, Wettig T (2004) Empfehlungen für die notfallmedizinische Absicherung bei Großveranstaltungen. Notfall Rettungsmed 7:383–386

    Article  Google Scholar 

  13. Eisenberg MS, Horwood BT, Cummins RO, Reynolds-Haertle R, Hearne TR (1990) Cardiac arrest and resuscitation: a tale of 29 cities. Ann Emerg Med 19:179–186

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Hallstrom AP, Ornato JP, Weisfeldt M et al. (The Public Access Defibrillation Trial Investigators) (2004) Public-access defibrillation and survival after out-of-hospital cardiac arrest. N Engl J Med 351:637–646

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Hessisches Sozialministerium (2001) Einsatzplanung für den Sanitätsdienst bei Großveranstaltungen — Grundsätze der Risikoanalyse bzw. der Gefahrenprognose. Empfehlungen des Hessischen Sozialministeriums. In: Lüttgen R, Mendel F (Hrsg) Handbuch des Rettungswesens. Mendel, Aachen

  16. Kasanoff I, Whaley W, Walter WH (1972) Stadium coronary care: a concept in emergency health care delivery. JAMA 229:397–399

    Article  Google Scholar 

  17. Kirkup W, Merrick DW (2003) A matter of life and death: population mortality and football results. J Epidemiol Community Health 57:429–432

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Kop WJ, Krantz DS, Nearing BD et al. (2004) Effects of acute mental stress and exercise on t-wave alternans in patients with implantable cardioverter defibrillators and controls. Circulation 109:1864–1869

    Article  Google Scholar 

  19. Kudenchuk PJ, Cobb LA, Copass MK et al. (1999) Amiodarone for resuscitation after out-of-hospital cardiac arrest due to ventricular fibrillation. N Engl J Med 341:871–878

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Lampert R, Joska T, Burg MM, Batsford WP, McPherson CA, Jain D (2002) Emotional and physical precipitants of ventricular arrhythmia. Circulation 106:1800–1805

    Article  Google Scholar 

  21. Larsen MP, Eisenberg MS, Cummins RO, Hallstrom AP (1993) Predicting survival from out-of-hospital cardiac arrest: a graphic model. Ann Emerg Med 22:1652–1658

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Maurer K (2001) Einsatzplanung bei Großveranstaltung. In: Mitschke T, Peter H (Hrsg) Handbuch für Schnelleinsatzkräfte. Stumpf & Kossendey, Edewecht Wien, S 271–295

  23. Pichler B, Luiz T (2002) Medizinische Betreuung von Großveranstaltungen. Notarzt 18:123–134

    Article  Google Scholar 

  24. Pons PT, Holland B, Alfrey E, Markovchick V, Rosen P, Dinerman N (1980) An advanced emergency medical care system at National Football League games. Ann Emerg Med 9:203–206

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Rose KD (1981) Emergency medical service for a football stadium. Med Times 109:58–65

    Google Scholar 

  26. Rose KD, Dunn FL (1964) The heart of the spectator sportsman. Med Times 92:945–951

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Schneider T, Mauer D, Elich D, Adam C, Dick W (1997) Struktur- und Ergebnisqualität eines Rettungssystems. Intensiv Notfallmed 34:432–441

    Article  Google Scholar 

  28. Strike PC, Steptoe A (2005) Behavioral and emotional triggers of acute coronary syndromes: a systematic review and critique. Psychosom Med 67:179–186

    Article  Google Scholar 

  29. Wik L, Hansen TB, Fylling F, Steen T, Vaagenes P, Auestad BH, Steen PA (2003) Delaying defibrillation to give basic cardiopulmonary resuscitation to patients with out-of-hospital ventricular fibrillation: a randomized trial. JAMA 289:1389–1395

    Article  Google Scholar 

  30. Witte DR, Bots ML, Hoes AW, Grobbee DE (2000) Cardiovascular mortality in Dutch men during 1996 European football championship: longitudinal population study. BMJ 321:1552–1554

    Article  CAS  Google Scholar 

  31. Zucco F, Gasperi A de, Pessina C, Arbosti G, Allegretti M, Vimercati C, Rovelli E (1991) Equipes di rianimazione allo stadio Meazza di Milano. Esperien durante l’anno 1990/1991. Minverva Anestesiol 57:1048–1049

    CAS  Google Scholar 

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Danksagung

Wir möchten an dieser Stelle vor allem den im Fritz-Walter-Stadion ehrenamtlich tätigen Helferinnen und Helfern des DRK und den Notärzten unserer Klinik danken, deren fortdauerndes außerordentliches Engagement erst die logistischen Voraussetzungen für die erzielten Reanimationserfolge ermöglichte. Unser Dank gebührt auch dem Sicherheitsbeauftragten des 1. FCK, Herrn Heidermann, für die hervorragende Zusammenarbeit und die Unterstützung bei den Recherchen zu dieser Arbeit.

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Luiz, T., Kumpch, M., Metzger, M. et al. Management des Kreislaufstillstands in einer Fußballarena. Anaesthesist 54, 914–922 (2005). https://doi.org/10.1007/s00101-005-0889-z

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