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Treatment of recurrent desmorrhexis. Results of a prospective, randomized study

Ergebnisse einer prospektiv-randomisierten Studie

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Summary

Previous studies concerning ruptures of the lateral ligaments of the ankle dealt with acute first ruptures. There are a few articles about chronic instability of the ankle but no prospective investigations have been reported concerning the treatment of recurrent ruptures. Good results were obtained following after non-operative treatment of acute ruptures of the fibular ligaments of the ankle joint. This prospectively randomized study was commenced to test whether recidivations of the rupture of the lateral ligaments can also be treated non-operatively or if they are in need of operative repair. The second question to be answered was whether these injuries should be treated differently dependening on the treatment of the first rupture. From December 1986 to November 1989, 109 patients with a recidivation of a rupture of the ankle joint lateral ligaments were included in this prospective trial at the Department of Trauma Surgery, Hannover Medical School. They were divided into two groups depending on the therapy used to treat the first injury: The relapse was classified as a second-stage-rupture in cases where treatment of the first ligament rupture did not involve an operation and as a rerupture if the initial rupture was surgically repaired. Half of each group was treated randomly either with surgical ligament repair or without. A total of 100 patients (92 %) at an average age of 24 years (11 to 49 years) was seen for follow-up examination one year after the relapse: The follow-up included the patient's subjective assessment, a clinical examination, and stress radiography. A 70 point score was used for evaluation of the total result. Two wound infections requiring reoperation were observed in the operative treatment groups. The follow-up examination revealed better results in both operative treatment groups (A and C), which was statistically significant (P < 0.05). Patients with a second-stage-rupture showed a significantly higher (P < 0.001) stability by stress radiography after surgical treatment (group A) in contrast to non-operative treatment (group B). In addition, the subjective and clinical results indicated a tendency towards better results which were not statistically significant (P < 0.09 and P < 0.07). In cases of rerupture the patient's subjective assessment revealed significantly more (P < 0,05) complaints after non-operative treatment (group D). Clinical results were comparable, and radiologic assessment showed a tendency towards higher joint stability after surgical treatment (group C), although it was not statistically significant (P < 0.07). Based on the results presented, the authors recommend the surgical repair of ankle joint ligaments in cases of second-stage- or rerupture.

Zusammenfassung

Bisherige Untersuchungen zum Thema „Außenbandruptur am oberen Sprunggelenk“ beschäftigten sich mit der frischen Erstruptur, seltener mit einer wiederholten Außenbandruptur, jedoch bisher nicht prospektiv-randomisiert mit Rupturrezidiven. Diese Studie sollte prüfen, ob sich die guten Ergebnisse der konservativ-funktionellen Therapie von frischen Erstrupturen auf Rupturrezidive übertragen lassen und welche Therapieform die optimale in Abhängigkeit von der Versorgung der vorangegangenen Verletzung(en) darstellt. In der Zeit von Dezember 1986 bis November 1989 wurden an der Unfallchirurgischen Klinik der Medizinischen Hochschule Hannover 109 Patienten mit dem Rezidiv einer fibularen Bandruptur prospektiv erfaßt und in Abhängigkeit der Behandlung der vorangegangenen Verletzung in Second-stage- oder Reruptur eingeteilt. Diese wurden randomisiert operativ-funktionell oder konservativ-funktionell behandelt. Von diesen konnten 100 Patienten (92 %) mit einem Durchschnittsalter von 24 (11–49) Jahren zum Zeitpunkt ein Jahr nach Behandlung der erneuten Außenbandverletzung nachuntersucht werden. Die Nachuntersuchung umfaßte subjektive Angaben zu Beschwerden, einen klinisch-objektiven Untersuchungsbefund sowie eine radiologische Untersuchung mit gehaltenen Aufnahmen. Als Bewertungsmaßstab für das Gesamtergebnis der Untersuchung wurde ein ± 70-Punkte-Score verwendet. Im Kollektiv der operierten Patienten (n = 50) wurden 2 revisionsbedürftige Wundinfektionen beobachtet, es traten keine weiteren Komplikationen ein. Im Gesamtscore erzielten die operativ-funktionell behandelten Patienten mit Second-stage-Ruptur (Gruppe A) und Reruptur (Gruppe C) ein signifikant besseres (p < 0,05) Ergebnis als das jeweilige Vergleichskollektiv. Die radiologisch ermittelte Gelenkstabilität der operierten Patienten mit Second-stage-Ruptur (Gruppe A) war signifikant größer (p < 0,001) als im Vergleichskollektiv. Darüber hinaus zeigte das subjektive und klinisch-objektive Ergebnis einen Trend (p < 0,09 und p < 0,07) zugunsten besserer Resultate. Das subjektive Nachuntersuchungsergebnis der operierten Patienten nach Reruptur (Gruppe C) war signifikant besser (p < 0,05) als das des konservativ-funktionell behandelten Vergleichskollektivs. Das klinisch-objektive Ergebnis unterschied sich nicht, das radiologische Ergebnis zeigte jedoch einen Trend (p < 0,07) zugunsten stabilerer Gelenke in der Gruppe C. Aufgrund dieser Ergebnisse wird bei Second-stage- und bei Rerupturen am fibularen Bandapparat des oberen Sprunggelenks (OSG) die operative Behandlung empfohlen.

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Knop, C., Christiane Knop., Thermann, H. et al. Treatment of recurrent desmorrhexis. Results of a prospective, randomized study. Unfallchirurg 102, 23–28 (1999). https://doi.org/10.1007/s001130050368

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001130050368

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